Tworzenie zespołów w środowisku pracy wymaga nie tylko zaangażowania liderów, ale również wykorzystania odpowiednich narzędzi. Ich zadaniem będzie pomoc w ocenie kompetencji pracowników czy lepsze dopasowanie danej osoby do roli w grupie. Jak w tym kontekście może być przydatne badanie Extended DISC®? Wyjaśniamy.
Czym jest efekty zespół?
Przez efektywny zespół rozumiemy taką grupę, która ma zdolność do terminowego i jakościowego wykonywania powierzonych zadań. Na skuteczne realizowanie obowiązków wpływa wiele czynników, wśród których warto wymienić:
- kompetencje pojedynczych osób,
- precyzyjna komunikacja,
- efektywne przekazywanie zadań i delegowanie ich przez lidera,
- umiejętność współpracy,
- rozumienie kompetencji i korzystania z silnych stron innych osób,
- zdolność do rozwiązywania problemów,
- jasne cele, zarówno indywidualne, jak i grupowe.
Dzięki wymienionym wyżej, klarownie wytyczonym celom, organizacje mogą jednocześnie tworzyć KPI, które pozwolą wskazać, czy dana grupa jest na dobrej drodze i zrealizuje swoje zadania, czy jednak wymaga dodatkowego wsparcia lub wprowadzenia zmian, aby pracować możliwie jak najefektywniej.
Extended DISC® a proces budowania zespołu
Dopasowanie pracowników w grupie nie musi być oparte na intuicji czy deklaracjach. Obecnie liderzy czy pracownicy HR mogą wykorzystać nowoczesne narzędzie, którym jest Extended DISC®. Dlaczego to taki skuteczny sposób, niezwykle pomocny w trakcie budowania zespołów? Extended DISC® jest narzędziem biznesowym, które pomaga odkryć naturalne kompetencja pracowników. Menedżerowie muszą wiedzieć, z jakim potencjałem mają do czynienia. Dzięki badaniu, które opiera się na 4 podstawowe style zachowań, jest to możliwe. Wspomniane style zachowań, które są osią badania, to styl Dominujący (D), Towarzyski (I), Wspierający (S) oraz styl Dokładny (C).
Poza tym narzędzie to umożliwia odkrycie najważniejszych demotywatorów i motywatorów oraz najczęstszych reakcji na stres. Dzięki temu zarządzający lepiej rozumie, co dla pracowników jest istotne, a co działa wręcz negatywnie na ich motywację. Poza tym narzędzie pomaga w określeniu roli zespołowej danej osoby – wyróżniamy ich 10: Inicjator, Reformator, Entuzjasta, Uczestnik, Wykonawca, Gwarant, Specjalista, Projektant, Emisariusz oraz Planista.
Samo badanie jest natomiast niezwykle łatwe we wprowadzeniu w firmie. Badany potrzebuje kilkanaście minut, aby odpowiedzieć na pytania w kwestionariuszu on-line, przez co Extended DISC® można zastosować zarówno jako jeden z etapów rekrutacji, jak i podczas innych sytuacji w zespole, np. problemów komunikacyjnych, nawracających konfliktów czy braku skuteczności. Wówczas narzędzie umożliwia na wprowadzenie niezbędnych zmian w obrębie zespołu, np. poprzez szkolenia, rozwój kluczowych kompetencji czy zewnętrzną lub wewnętrzną rekrutację. Dane zebrane dzięki badaniu umożliwiają poprawę procesu budowania zespołu, czyli zmotywowanej, dobrze komunikującej się grupy, dzięki czemu organizacja może jeszcze lepiej realizować swoje cele.
Warto przeczytać
Jak wyposażyć salę na szkolenie dużej grupy?
Droga do bycia księgowym
Bezpieczne lokaty bankowe – jak wybrać?